Herhuisvesting faculteit OCP, TU Delft

De nieuwe faculteit van de Technische Universiteit Delft "OCP" herbergt de studierichtingen Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Industrieel Ontwerpen. Terwijl de genoemde afdelingen in gebruik bleven, moest een intensieve verbouwing worden doorgevoerd om te komen tot een hedendaags, logisch en efficiënt functionerend universiteitsgebouw. Essentieel onderdeel van deze opgave was het realiseren van een herkenbaar eigen gebouw voor de faculteit "Industrieel Ontwerpen" op de bestaande locatie, met een positieve uitstraling naar de TU-wijk. Het interieur was integraal onderdeel van het ontwerp. Een zebrapad voert dwars door de inspirerende hal van de entreebalie naar het hoofdtrappenhuis.
Het project is uitgevoerd in samenwerking met LIAG architekten en bouwadviseurs.

Status gerealiseerd 2002
Architecten Fons Verheijen, Krijn Tabbers
Opdrachtgever(s) TU Delft vastgoedbeheer
Gerelateerd

Binnen de faculteit Mechanical Engineering (ME) op de TU Campus hebben we de afgelopen jaren diverse verbouwingen doorgevoerd. Kantoorruimtes maakten plaats voor instructiezalen, open werkplaatsen werden gesloten, labruimtes en ondergestofte hallen transformeerden in frisse studieruimtes. Het zijn de veranderopgaves van deze tijd. Flexwerken heeft zijn intrede gedaan, waardoor er meer mensen op minder m2 kunnen werken. Proefopstellingen bestaan steeds minder uit grote apparaten maar maken gebruik van slimme computers en donkere laserlabs. Studenten brengen steeds meer tijd door op de faculteit zelf, en worden intensief begeleid, waardoor er grote behoefte is aan meer studieplekken en instructieruimtes. En dan ligt er ook nog een verduurzamingsopgave van gebouw en installaties.

Het gebouwencomplex uit de jaren ’60 heeft deels een monumentale status, dus is de opgave ook om bij al deze veranderingen het karakter van het gebouw recht te blijven doen. Eenvoudige organisatorische principes helpen om de helderheid van het gebouw te versterken. Stapeling van functies maakt dat een industriehal met sheddaken enerzijds de gewenste nieuwe labfuncties als Clean room en Drone lab kan huisvesten, maar ook een prachtige studieruimte met rijk daglicht oplevert.
In een ander bouwdeel hebben we instructiezalen gerealiseerd met de mogelijkheid zowel frontaal als groepsgewijs les te geven, met bijpassende presentatiemogelijkheden. Veel aandacht gaat uit naar een goed klimaat en een rustige akoestiek. Op andere plekken wordt juist ruimte geboden aan een veelheid van nieuwe en bestaande proefopstellingen, die een uiting zijn van waar deze faculteit voor staat: altijd nieuwsgierig en op zoek naar wat de wereld draaiend houdt.

fotograaf: Lucas van der Wee

De nieuwe basisschool aan de Jazzsingel in de Utrechtse wijk Terwijde is in augustus 2014 in gebruik genomen. Het gebouw is in opdracht van de Katholieke Scholenstichting Utrecht ontworpen en ligt centraal in een park, midden in de nieuwe woonwijk. In het gebouw wordt primair onderwijs geboden aan 12 groepen. Op de begane grond is tevens een BSO ondergebracht. De lokalen zijn georganiseerd rondom een ellipsvormig, centraal gelegen speellokaal; de ruimte voor beweging, muziek en dans. Op de verdieping zijn tussen de lokalen en het hart werkplekjes gecreëerd voor individueel leren. Het gebouw wordt tevens ingezet voor allerlei activiteiten in de buurt.

Door de verspringingen in de zijgevel heeft elk lokaal zicht op het park. Het gebouw heeft een stedelijk karakter richting de singel, maar is transparant en toegankelijk richting het park. Op het ovalen speelplein in het park kunnen de kinderen spelen.

Het gebouw voldoet aan de eisen van de richtlijn 'frisse scholen, klasse B'. 

Aan de Duurstedelaan in Utrecht staat de Brede School Hoograven, één van de duurzaamste scholen van het moment. Het gebouw  staat midden in een wederopbouwwijk in het zuiden van Utrecht en biedt huisvesting aan drie basisscholen, een kinderdagverblijf met BSO en een breed programma van wijk- en school gerelateerde functies. Zo heeft de brede school ook betekenis voor de buurt en zijn omgeving. 

Het ontwerp van de brede school is afgestemd op de schaal van de aangrenzende wijk. De gevels zijn opgebouwd uit metselwerk van heldere, gemêleerde metselstenen met staande metselwerkverbanden. Buitenruimtes en speelpleinen zijn afgeschermd met tuinmuren en hekwerken, passend bij de overige bebouwing. 

Het gebouw telt 40 lokalen, waarvan 10 wissellokalen en 2 kinderopvangruimtes. De ruimtes van de diverse gebruikers zijn gerangschikt rond de gedeelde voorzieningen: het dorpsplein met de speellokalen, de (leer-)keuken en het toneel. Boven het dorpsplein bevinden zich 2 gymzalen waar ook de tafeltennisvereniging gebruik van maakt. De brede school is herkenbaar als één gebouw, daarnaast heeft elke school een eigen identiteit. Deze nadrukkelijke wens van de gebruikers was een belangrijk ontwerpuitgangspunt en is vormgegeven door verschil in silhouette, plattegrond, kleurgebruik en een aparte entree via het dorpsplein. 

Door de flexibele constructieve opzet met zoveel mogelijk dragende gevels is het voor elke school mogelijk geweest om zijn eigen leerconcept door te voeren. Alle functies zijn zo gepositioneerd dat iedereen uitzicht heeft op het park.

Het gebouw voldoet aan de eisen van de richtlijn 'frisse scholen, klasse B'. 


Bekijk een filmpje over de montage van de sportbox van MBS Cascobouw.