Uitbreiding winkelpark De Centrale, Leeuwarden

Het winkelpark ‘De Centrale’ ontleent zijn naam aan de energiecentrale (PEB) die zich op deze locatie bevond. Behalve één Nuon-gebouwtje is alles gesloopt en wordt de locatie stapsgewijs getransformeerd naar winkels. Het huidige winkelvloeroppervlak is ruim 30.000 m2. Daarmee is De Centrale het regionale winkelcentrum van Friesland. De voorgenomen uitbreiding van 15.000 m² zal deze regionale positie nog verder versterken. Het ontwerp heeft een herkenbare vorm en brengt samenhang tussen de verschillende gebouwen, een heldere openbare ruimte en een duidelijke entree. De reclame is integraal onderdeel van het ontwerp. Vooruitlopend op deze uitbreiding is op het terrein een nieuwe KFC-filiaal ontworpen en gerealiseerd (2017).

Status omgevingsvergunning gereed
Architecten Ronald Knappers, Krijn Tabbers
Medewerkers Tijmen Versluis
Opdrachtgever(s) Kennemerland beheer B.V.
Gerelateerd

The Wall in beweging

Het naast de A2 gelegen winkelcentrum The Wall in Leidsche Rijn, dat ook als geluidswal dient, is in 2018 in andere handen overgegaan. Met de nieuwe eigenaren, vastgoedbeleggers/ontwikkelaars Built to Build en Urban Interest, hebben we onderzoek gedaan naar onderdelen die niet of onvolledig zijn uitgevoerd en naar maatregelen die aanvullend nodig zijn om de verhuurbaarheid van het gebouw te optimaliseren. Sindsdien wordt samen met hen gewerkt aan het vervolmaken van zowel het gebouw als de openbare ruimte om alsnog een succes van het winkelcentrum te maken.

De eerste stappen voor the Wall 2.0 zijn inmiddels gezet.

Sinds december 2018 is een nieuwe AMAC vestiging in het kopgebouw geopend. Wij hebben een aantal verkavelingsvoorstellen gemaakt, en diverse units in het kopgebouw gereed gemaakt op basis van de met AMAC overeengekomen indeling. Het interieurontwerp is door Apple zelf verzorgd. Naast een winkelruimte heeft deze vestiging onder meer een auditorium, trainingsruimte, servicebalie en reparatiecentrum annex magazijn/opslagruimte in The Wall.

Een aantal verbeteringen/wijzigingen die in 2019 en 2020 zullen worden doorgevoerd zijn een extra stijgpunt om het parkeerdak bereikbaar te maken vanuit het naastgelegen kantoorgebouw, en een extra winkelruimte op het dek. Aan de zuidzijde van het gebouw is de entree aangepast, met een tapis roulant en extra roltrappen. En aan de noordzijde van het gebouw zal een extra entree, stijgpunt en een dakgebouw worden gerealiseerd.

Daarnaast worden de mogelijkheden voor verduurzaming onderzocht, door plaatsing van zonnepanelen op het parkeerdek, het groener maken van het parkeerdek en de herinrichting van het maaiveld.

Ten westen van Utrecht ligt de grootste nieuwbouwwijk van Nederland: Leidsche Rijn. Hier wonen en werken bijna 80.000 mensen. De snelweg A2 loopt door die grote uitbreiding van Utrecht als het ware dwars door de stad heen. In een flauwe bocht in de A2, ter plaatse van Lage Weide ligt "the Wall", een 800 m lang en 60 m breed gebouw. The Wall is een geluidscherm en multifunctioneel gebouw ineen. Het gebouw wordt vanaf de A2 bij 100 km per uur in 28 seconden voorbij gereden. Op dit fenomeen is het ontwerp gemaakt. De rode hoofdmassa verandert langzaam van vorm waardoor hij bij het voorbijgaan fluide lijkt te worden. De langzaam vloeiende lijnen bevinden zich ook aan de ingangszijde van het winkelcomplex, de Leidsche Rijn zijde. Beide zijden lopen in elkaar over ter plaatse van de kop en de staart. De kop kraagt 16 m uit en bevindt zich ter plaatse van de op- en afrit van de snelweg. Aan de Leidsche Rijn zijde bevinden zich vier grote entrees. In deze gevel zijn eveneens de hellingbanen naar het parkeerdek gesitueerd.Vanaf het parkeerdek zijn stijg- en daalpunten opgenomen die de bezoekers naar de winkels brengen. Achter de winkels is een aparte expeditiestraat waar het publiek geen toegang tot heeft.

 

 

De Rijneke Boulevard in Zoeterwoude is een druk bezocht winkelgebied, met een gedateerd uiterlijk. Het complex staat met de rug naar de Rijn. We hebben een visie ontwikkeld om de boulevard fasegewijs te renoveren en uit te breiden. Tevens wordt de Rijn meer bij het winkelgebied betrokken door havens te maken.

De eerste fase start aan de westzijde van het complex. In deze fase is het eerste gebouw reeds gerenoveerd (gerealiseerd 2016) en is in januari 2018 gestart met de uitbreiding van 6.000 m2 winkeloppervlakte. Het winkelgebied wordt georganiseerd rondom de oude haven van de Heineken fabriek, daar waar vroeger de hop werd gelost. 

Meubelplein Ekkersrijt bevindt zich aan de noordzijde van Eindhoven, direct aan de A50. Het bestaande winkelcentrum (21.000 m2 bvo) is in 2013 ingrijpend gerenoveerd en uitgebreid met 24.000 m2 bvo.

Een eigen gezicht

Het bestaande meubelplein was verouderd en bestond uit losse, introverte gebouwen. De etalages en entrees van de winkels waren gericht naar het binnenplein. Naar buiten waren alleen achterkanten te zien. Bij de renovatie en uitbreiding hebben beleving en verblijf centraal gestaan. Het nieuwe complex heeft een eigentijdse, moderne uitstraling gekregen. Oude, losse bouwdelen en nieuwbouw zijn samengesmeed tot een herkenbaar, homogeen geheel, dat goed zichtbaar is vanaf de openbare weg. Daarnaast is een aangenaam verblijfsklimaat voor bezoekers gecreëerd. De winkels zijn tijdens deze grootscheepse operatie open gebleven. Door intensief overleg en afstemming tussen ontwerpteam, huurders en uitvoering is de overlast voor de zittende huurders tot een minimum beperkt is gebleven. Met deze transformatie is meubelplein Ekkersrijt weer toekomstbesteding gemaakt.

Renovatie

De bestaande winkels hebben nieuwe gevels gekregen, waardoor ze weer voldoen aan de eisen van deze tijd en qua uitstraling één geheel vormen met de nieuwbouw. Naast de gevels heeft ook de dakconstructie een grondige upgrade ondergaan en zijn installaties (o.a. sprinklerinstallatie) vervangen. Reclames zijn zorgvuldig ingepast en nergens overheersend.

Nieuwbouw

De nieuwbouw heeft een karakteristieke gevel van metaal met een bijzonder, lasergesneden patroon. Terugliggend in de voorgevel zijn de lichtreclames en hellingbanen naar het parkeerdek (500 plaatsen) opgenomen. De beweging van de auto’s op de hellingbanen zorgt op een natuurlijke manier voor extra dynamiek.

Op het voormalige binnenterrein is een vrijstaand ovaalvormig nieuw winkelgebouw gemaakt. Dit gebouw vormt het hart van het nieuwe meubelplein en is door zijn bijzondere vormgeving een icoon naar de snelweg en de omgeving.  Vanaf het parkeerdek bereiken bezoekers via loopbruggen het hart en gaan ze met liften en roltrappen naar de open en overdekte winkelpromenades op de lagergelegen niveaus in het complex. Winkels op de verdieping hebben hierdoor net zoveel aanloop als op de begane grond. Door het ovaalvormige gebouw heeft het winkelgebied op maaiveld een aantrekkelijke maat met aan twee kanten winkels.