Uitbreiding winkelpark De Centrale, Leeuwarden

Het winkelpark ‘De Centrale’ ontleent zijn naam aan de energiecentrale (PEB) die zich op deze locatie bevond. Behalve één Nuon-gebouwtje is alles gesloopt en wordt de locatie stapsgewijs getransformeerd naar winkels. Het huidige winkelvloeroppervlak is ruim 30.000 m2. Daarmee is De Centrale het regionale winkelcentrum van Friesland. De voorgenomen uitbreiding van 15.000 m² zal deze regionale positie nog verder versterken. Het ontwerp heeft een herkenbare vorm en brengt samenhang tussen de verschillende gebouwen, een heldere openbare ruimte en een duidelijke entree. De reclame is integraal onderdeel van het ontwerp. Vooruitlopend op deze uitbreiding is op het terrein een nieuwe KFC-filiaal ontworpen en gerealiseerd (2017).

Status omgevingsvergunning gereed
Architecten Ronald Knappers, Krijn Tabbers
Medewerkers Tijmen Versluis
Opdrachtgever(s) Kennemerland beheer B.V.
Gerelateerd

The Wall in beweging

Het naast de A2 gelegen winkelcentrum The Wall in Leidsche Rijn, dat ook als geluidswal dient, is in 2018 in andere handen overgegaan. Met de nieuwe eigenaren, vastgoedbeleggers/ontwikkelaars Built to Build en Urban Interest, hebben we onderzoek gedaan naar onderdelen die niet of onvolledig zijn uitgevoerd en naar maatregelen die aanvullend nodig zijn om de verhuurbaarheid van het gebouw te optimaliseren. Sindsdien wordt samen met hen gewerkt aan het vervolmaken van zowel het gebouw als de openbare ruimte om alsnog een succes van het winkelcentrum te maken.

De eerste stappen voor the Wall 2.0 zijn inmiddels gezet.

Sinds december 2018 is een nieuwe AMAC vestiging in het kopgebouw geopend. Wij hebben een aantal verkavelingsvoorstellen gemaakt, en diverse units in het kopgebouw gereed gemaakt op basis van de met AMAC overeengekomen indeling. Het interieurontwerp is door Apple zelf verzorgd. Naast een winkelruimte heeft deze vestiging onder meer een auditorium, trainingsruimte, servicebalie en reparatiecentrum annex magazijn/opslagruimte in The Wall.

Een aantal verbeteringen/wijzigingen die in 2019 en 2020 zullen worden doorgevoerd zijn een extra stijgpunt om het parkeerdak bereikbaar te maken vanuit het naastgelegen kantoorgebouw, en een extra winkelruimte op het dek. Aan de zuidzijde van het gebouw is de entree aangepast, met een tapis roulant en extra roltrappen. En aan de noordzijde van het gebouw zal een extra entree, stijgpunt en een dakgebouw worden gerealiseerd.

Daarnaast worden de mogelijkheden voor verduurzaming onderzocht, door plaatsing van zonnepanelen op het parkeerdek, het groener maken van het parkeerdek en de herinrichting van het maaiveld.

De uitbreiding van het wijkwinkelcentrum Alexandrium bestaat uit 35.000 m² megastores (Alexandrium II) en 65.000m² overdekte mall met woonwinkels, horeca en andere ontspanningsmogelijkheden (Alexandrium III). De opdracht is na het winnend afsluiten van een prijsvraag samen met projectontwikkelaar MAB in twee fasen gerealiseerd. Belangrijk aspect voor het winnend afsluiten van de prijsvraag was onder andere het handhaven, renoveren en integreren van het op de locatie aanwezige, voormalig Polderhuis. Het staat nu als het ware in de etalage van het winkelcentrum.

Alexandrium II een monument? Hieronder een film van RTV Rijnmond over de iconische architectuur van Alexandrium II.
 

 

VVKH heeft in opdracht van Hoorne Vastgoed gewerkt aan de ontwikkelvisie voor woningen boven op het bestaande winkelcentrum gelegen in het midden van Castricum.  
Het naar binnen gekeerde winkelcentrum uit de jaren ‘70 is één laag hoog met parkeren op maaiveld eromheen. De bevoorrading van de winkels is aan de buitenkant waardoor er veel onaantrekkelijke achterkanten zijn. Er is weinig verbinding met de woonwijken die om het winkelcentrum heen zijn gegroeid.  

Door het toevoegen van woningen in het plan wordt er weer aansluiting gemaakt met de omgeving. Een deel van de woningen zal boven op de winkels worden gepositioneerd en een deel van de woningen heeft de voordeur aan de straat. Door deze nieuwe voorkanten wordt de sociale veiligheid vergroot en de logistiek verdwijnt uit het zicht.  

Het winkelcentrum wordt goed zichtbaar met een nieuwe entree naar de Soomerwegh, de toegangsweg naar het dorp. Er wordt hier een nieuw plein toegevoegd waar het goed vertoeven is. Door de entreegebieden van het winkelcentrum in te richten als nieuwe pleinen wordt de verbinding met de omgeving versterkt.  

De stenige omgeving van Geesterduin wordt groener. Het plan wordt natuurinclusief, biedt ruimte aan flora en fauna door het toevoegen van daktuinen, verticaal groen en de groene inrichting van de pleinen. 
Het gehele plan wordt verduurzaamd met als uitgangspunt het handhaven van het bestaande winkelcentrum. 

De Rijneke Boulevard in Zoeterwoude is een druk bezocht winkelgebied, met een gedateerd uiterlijk. Het complex staat met de rug naar de Rijn. We hebben een visie ontwikkeld om de boulevard fasegewijs te renoveren en uit te breiden. Tevens wordt de Rijn meer bij het winkelgebied betrokken door havens te maken.

De eerste fase start aan de westzijde van het complex. In deze fase is het eerste gebouw reeds gerenoveerd (gerealiseerd 2016) en is in januari 2018 gestart met de uitbreiding van 6.000 m2 winkeloppervlakte. Het winkelgebied wordt georganiseerd rondom de oude haven van de Heineken fabriek, daar waar vroeger de hop werd gelost.