Studie uitbreiding woonboulevard Voorsterpoort Zwolle

Woonboulevard Voorsterpoort in Zwolle is een goed lopende woonboulevard nabij de afslag van de snelweg A28. Uit marktonderzoek blijkt dat er ruimte is voor uitbreiding met ruim 30.000 m² bvo grootschalige retail. Achter de bestaande boulevard zijn kavels beschikbaar voor uitbreiding. In onze visie wordt de uitbreiding gerealiseerd rondom een ovalen plein met parkeren op het maaiveld. Vanaf elke plek op het plein zijn alle winkels zichtbaar. Op de uiteinden worden landmarks gerealiseerd. De uitbreiding wordt middels een poort verbonden aan de bestaande boulevard. De bestaande boulevard wordt gerenoveerd, waardoor het winkelcentrum zich uiteindelijk weer als een samenhangend complex presenteert. Het plan kan gefaseerd gerealiseerd worden.

 
Status studie gereed
Architecten Gerrit-Jan van Rijswijk
Opdrachtgever(s) CBRE
Gerelateerd

Meubelplein Ekkersrijt bevindt zich aan de noordzijde van Eindhoven, direct aan de A50. Het bestaande winkelcentrum (21.000 m2 bvo) is in 2013 ingrijpend gerenoveerd en uitgebreid met 24.000 m2 bvo.

Een eigen gezicht

Het bestaande meubelplein was verouderd en bestond uit losse, introverte gebouwen. De etalages en entrees van de winkels waren gericht naar het binnenplein. Naar buiten waren alleen achterkanten te zien. Bij de renovatie en uitbreiding hebben beleving en verblijf centraal gestaan. Het nieuwe complex heeft een eigentijdse, moderne uitstraling gekregen. Oude, losse bouwdelen en nieuwbouw zijn samengesmeed tot een herkenbaar, homogeen geheel, dat goed zichtbaar is vanaf de openbare weg. Daarnaast is een aangenaam verblijfsklimaat voor bezoekers gecreëerd. De winkels zijn tijdens deze grootscheepse operatie open gebleven. Door intensief overleg en afstemming tussen ontwerpteam, huurders en uitvoering is de overlast voor de zittende huurders tot een minimum beperkt is gebleven. Met deze transformatie is meubelplein Ekkersrijt weer toekomstbesteding gemaakt.

Renovatie

De bestaande winkels hebben nieuwe gevels gekregen, waardoor ze weer voldoen aan de eisen van deze tijd en qua uitstraling één geheel vormen met de nieuwbouw. Naast de gevels heeft ook de dakconstructie een grondige upgrade ondergaan en zijn installaties (o.a. sprinklerinstallatie) vervangen. Reclames zijn zorgvuldig ingepast en nergens overheersend.

Nieuwbouw

De nieuwbouw heeft een karakteristieke gevel van metaal met een bijzonder, lasergesneden patroon. Terugliggend in de voorgevel zijn de lichtreclames en hellingbanen naar het parkeerdek (500 plaatsen) opgenomen. De beweging van de auto’s op de hellingbanen zorgt op een natuurlijke manier voor extra dynamiek.

Op het voormalige binnenterrein is een vrijstaand ovaalvormig nieuw winkelgebouw gemaakt. Dit gebouw vormt het hart van het nieuwe meubelplein en is door zijn bijzondere vormgeving een icoon naar de snelweg en de omgeving.  Vanaf het parkeerdek bereiken bezoekers via loopbruggen het hart en gaan ze met liften en roltrappen naar de open en overdekte winkelpromenades op de lagergelegen niveaus in het complex. Winkels op de verdieping hebben hierdoor net zoveel aanloop als op de begane grond. Door het ovaalvormige gebouw heeft het winkelgebied op maaiveld een aantrekkelijke maat met aan twee kanten winkels.

Tussen de Lucebertstraat en de Toussaintkade is het appartementengebouw de Verleyding verrezen. Het gebouw bestaat uit 112 huurappartementen voor werkende jongeren tussen de 18 en 35 jaar.  De woningen zijn geschikt voor 1- of 2-persoonshuishoudens en hebben een oppervlakte van circa 30 m2 (1-kamerappartement) en 45 m2 (2-kamerappartement).

Het project is ontwikkeld en gebouwd door respectievelijk ten Brinke Vastgoedontwikkeling en ten Brinke Bouw en is na realisatie in eigendom overgegaan naar SHWJ. Het ontwerp van de woningen is geheel afgestemd op de wensen en eisen van SHWJ.  

Het gebouw is 12 verdiepingen hoog en is een herkenningspunt in Leiden. Het terrein wordt begrensd door het spoor, een waterpartij en een klein park. Aan de parkzijde staat het gebouw op poten. Aan de onderdoorgang zijn de hoofdentree en lift gesitueerd. In combinatie met de corridorontsluiting is hierdoor een efficiёnte plattegrond ontstaan, met 10 woningen per laag.  De bovengelegen woningen hebben prachtig uitzicht over de stad. Door de grote raamopeningen kan hier optimaal van worden genoten. Op maaiveld hebben de woningen een eigen tuintje.  Via een brug kunnen de bewoners het water oversteken richting park. Parkeren vindt plaats op eigen terrein. De hoofdmassa is opgetrokken in een ritme van kaders van oranje baksteen. De grote kaders zorgen ervoor dat het gebouw minder massaal oogt en zich goed voegt in de buurt. De dakbeёindiging refereert aan de naastgelegen woningen, deze is afgewerkt met aluminium losagnes.

‘PUUR WONEN’ ; het winnend woonconcept voor de Kloplocatie in Alphen aan den Rijn

Samen met Bemog Projectontwikkeling hebben wij een visie ontwikkeld voor de Kloplocatie fase 3 in Alphen aan den Rijn. De locatie is het sluitstuk van de woonwijk Kerk en Zanen. Het ligt aan de rand van het Groene Hart, met prachtige zichtlijnen op de polders. Vanaf de N11 wordt de randbebouwing het eerste gezicht van Alphen aan den Rijn.

Voor deze locatie is een duurzaam plan ontwikkeld (nul op de meter), dat qua architectuur naadloos past binnen de groene omgeving. Het ‘Puur Wonen’-concept bestaat uit 40 terrasappartementen, 20 waterwoningen, 16 geschakelde villa’s, een nuts- en wijkvoorziening en een gebouwde parkeervoorziening. De randbebouwing met de geschakelde waterwoningen en de twee appartementengebouwen vormt de groene begrenzing van het polderlandschap van het Groene Hart. Het groen van de polder wordt visueel doorgetrokken in de bebouwing door elk appartement een eigen (terras)tuin te geven. De geschakelde villa’s zijn gevarieerd gepositioneerd en worden aan de hand van koperwensen aangepast.

Sinds jaar en dag was de Garenmarkt een kaal parkeerplein zonder goede pleinwanden. Een aantal jaar geleden is door de gemeente een project opgestart om van de Garenmarkt een aantrekkelijke entree voor de binnenstad te maken, met moderne en comfortabele parkeervoorzieningen. Samen met diverse ontwikkelaars hebben we de mogelijkheden onderzocht voor de realisatie van een parkeergarage onder de Garenmarkt, al dan niet met bovengrondse bebouwing met woningen en winkels. Ook het belang van de evenementenfunctie van het plein is hierin meegenomen. Het plan dat nu wordt gerealiseerd is samen met Dura Vermeer Besix ontwikkeld en omvat een garage met 5 parkeerlagen voor 425 auto’s en een bovengronds entreepaviljoen. De positionering van het entreepaviljoen herstelt de historische contouren van de oorspronkelijke bebouwing en begrenst het plein. Het plein blijft verder vrij voor evenementen. De parkeergarage krijgt veel daglicht tot diep onder de grond, open en heldere parkeervloeren, geavanceerde lichtlijnen en een kleurrijke, hoogwaardige afwerking. De garage is open en toegankelijk en werkt letterlijk als een rode loper voor het bezoekend publiek.

Parkeren wordt deel van de beleving van een bezoek aan Leiden.