Bossche Woon Boulevard de Herven, Den Bosch

Voor het uit 1979 daterende grootschalige winkel- en bedrijvencentrum de Herven dreigde leegloop en verpaupering, onder andere door elkaar overschreeuwende gevelreclame. In 2003 is een herontwikkelingsplan uitgevoerd om deze negatieve spiraal te keren. Met belangrijke doch relatief eenvoudige ingrepen, zoals een uniforme pui-indeling en volgens vaste regels te voeren reclame, alsmede een royale doorlopende en vrij uitkragende luifel van 13 meter, is weer een hoogwaardig en aangenaam verblijfsgebied gecreëerd. Tevens is de directe omgeving, het wandelgebied en het parkeerterrein, opnieuw ontworpen en aangelegd.

 
Status gerealiseerd 2011
Architecten Fons Verheijen
Opdrachtgever(s) Rodamco Europe
Gerelateerd
bron: www.brandweer.org

De nieuwe hoofdpost veiligheidsregio Drenthe in Assen is eind 2014 in gebruik genomen en biedt huisvesting aan de brandweer, GGD en hulpverleningsdienst met crisiscentrum. Het gebouw is een herkenbaar baken aan de rand van de stad.

In 2011 heeft de gemeente Assen voor dit project een design & build aanbesteding uitgeschreven. De aanbesteding is op basis van het ontwerp van het team van Koopmans Bouw winnend afgesloten en aansluitend uitgewerkt en gerealiseerd.

Het gebouw is compact, efficiënt en duurzaam ontworpen (EPC 0,6, GPR-score 8,0). De hoofdmassa is eenduidig en herkenbaar. De kantoren bevinden zich in het rechthoekige gebouwdeel, dat zich richting de snelweg (A28) orienteert. In de ronding is de brandweerremise ondergebracht. Hier staan achter transparante overheaddeuren de brandweerauto's opgesteld. 

De drie organisaties zijn ondergebracht in goed herkenbare, eigen gebouwdelen. Op de middelste laag, in het hart van het gebouw, bevindt zich het hoge Atrium Plaza met het restaurant en het vergadercentrum. Alle gebruikers zijn daar omheen georganiseerd. Vanuit het atrium is er zicht op de binnenplaats waar geoefend wordt door de brandweer. De gedeeltelijke integratie van de organisaties en het Nieuwe Werken hebben centraal gestaan bij de opzet van het gebouw.

www.brandweer.org

In opdracht van Portaal ontwikkeling hebben wij in 2004 een stedenbouwkundig ontwerp gemaakt voor het gebied tussen de Diamantlaan en de spoorlijn Leiden - Den Haag. De bestaande krappe portieketageflats hebben plaats gemaakt voor eenzelfde aantal levensloopbestendige woningen, variërend van eengezinswoningen tot appartementen in een toren van 14 lagen. Het plan is opgedeeld in 3 bouwblokken, met ieder een eigen kleur metselwerk, rondom een groene binnenhof. Het plein met toren sluit aan op het bestaande winkelcentrum

In het wooncomplex zijn verspreid over alle drie de woonblokken diverse zorg- en maatschappelijke voorzieningen opgenomen. Bewoners parkeren onder de binnentuinen van de gesloten bouwblokken in twee parkeergarages. Geluidwerende maatregelen in de woningen langs het spoor en de uitvalswegen beperken de overlast van verkeer. Door de toegepaste woningtypologieën kennen de blokken alleen maar voorkanten.

Het plan is gerealiseerd in 2012.

Woningbouwvereniging St. Willibrordus wil in Wassenaar 40 duplexwoningen langs de Stompwijckstraat vernieuwen. Het programma voorziet in de realisatie van 86 sociale huurwoningen voor met name starters en senioren. Het plangebied bevindt zich in een dorpsuitbreiding uit de jaren zestig. Ten tijde van de oplevering was dit de meest noordelijke wijk van Wassenaar en keek men uit over de weilanden en boerderijen. De wijk is ruim van opzet met aandacht voor groen. Bij de planontwikkeling sluiten wij aan op de basiskwaliteiten van de wijk met ruime profielen met voortuinen en veel groen. Om het gesloten bouwblok te kunnen maken wordt de tussenliggende Stompwijckstraat opgeheven. Dit geeft ruimte om parkeren voor bewoners binnen het bouwblok op te lossen. Ook voorziet het plan in een gemeenschappelijke binnentuin met hieraan gelegen een maatschappijlijke voorziening.

Om privacy te creëren in de voortuintjes maken we een strook groen tussen de voortuintjes en het trottoir die in eigendom blijft van de gemeente. De bestaande structuur van volwassen bomen blijft gehandhaafd. Er is onderscheid tussen een formele voorkant, met rondom zoomwoningen op de begane grond die aan de straatzijde worden ontsloten, en een informele achterkant met parkeren onder een opengewerkt groen dek (waar bestaande grote bomen doorheen steken) en de ontsluiting van de woningen op de verdiepingen middels brede galerijen. In de lange straten sluiten de bouwblokken qua schaal aan op de overliggende bebouwing doordat de bovenste (derde) bouwlaag een setback heeft ten opzichte van de rooilijn. Aan drie zijden van het bouwblok hangen de balkons van de woningen op de verdiepingen als ornamenten aan de bouwblokken. De balkons geven contact met de straat en reageren middels een verdraaiïng op de oriëntatie ten opzichte van de zon en tonen nog even de echo van de huidige situatie. Het bouwblok reageert iets robuuster op de noordelijke parkzijde. Aan de noordwestzijde reageert een van de blokken in hoogte op het naastgelegen appartementengebouw.

Sinds jaar en dag was de Garenmarkt een kaal parkeerplein zonder goede pleinwanden. Een aantal jaar geleden is door de gemeente een project opgestart om van de Garenmarkt een aantrekkelijke entree voor de binnenstad te maken, met moderne en comfortabele parkeervoorzieningen. Samen met diverse ontwikkelaars hebben we de mogelijkheden onderzocht voor de realisatie van een parkeergarage onder de Garenmarkt, al dan niet met bovengrondse bebouwing met woningen en winkels. Ook het belang van de evenementenfunctie van het plein is hierin meegenomen. Het plan dat nu wordt gerealiseerd is samen met Dura Vermeer Besix ontwikkeld en omvat een garage met 5 parkeerlagen voor 425 auto’s en een bovengronds entreepaviljoen. De positionering van het entreepaviljoen herstelt de historische contouren van de oorspronkelijke bebouwing en begrenst het plein. Het plein blijft verder vrij voor evenementen. De parkeergarage krijgt veel daglicht tot diep onder de grond, open en heldere parkeervloeren, geavanceerde lichtlijnen en een kleurrijke, hoogwaardige afwerking. De garage is open en toegankelijk en werkt letterlijk als een rode loper voor het bezoekend publiek.

Parkeren wordt deel van de beleving van een bezoek aan Leiden.